«ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐԿԱՅԻՆ ՕՐԵՆՍԳՐՔՈՒՄ ԼՐԱՑՈՒՄ ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ» ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՕՐԵՆՔԻ ՆԱԽԱԳԾԻ

(Պ-139-17.05.2019-ՏՀ-011/0) վերա­բեր­յալ Հա­­­յաս­­­տա­նի Հա­ն­րա­պե­­­տու­թյան կառավա­­րու­­թյան առա­ջար­­կու­թյունը

 ՀՀ կառավարությունը ներկայացված օրենքի նախագծի վերաբերյալ ներկա­յաց­նում է հետևյալ դիտարկումները:

  1. Նախագծով առաջարկվող խմբագրությունում կան որոշ անհստակություններ, սակայն ենթադրվում է, որ խոսքը վերաբերում է այն դեպքերին, երբ ռազմական նշանա­կու­թյան ապրանք­ներն անհատույց մատակարարվում են Հայաստանի Հանրապե­տու­թյանը (հայ­կական բանակին), կամ ռազմական նշա­նակության շրջանակներում աշխա­տանք­ներն անհա­տույց կատարվում են, և ծառայու­թյուն­ներն անհատույց մատուցվում են Հայաստանի Հան­րապետությանը։

Այդ կապակ­ցու­թյամբ հայտնում ենք, որ Հայաստանի Հանրապետությանը նվի­րա­­տվու­թյամբ գույք հանձնելու գործարքներն ԱԱՀ-ով հարկելու խնդիր առհասարակ գոյություն չունի՝ հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ ՀՀ հարկային օրենսգրքի (այսուհետ՝ Օրենս­գիրք) 64-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 14-րդ կետի համաձայն՝  նվիրատ­վու­թյան ձևով պետու­թյանն ապրանքի մատակարարումն արդեն իսկ ազատված է ԱԱՀ-ից: Ընդ որում, նշենք, որ այս դեպքում Կառավարության կողմից որոշում ընդունվելու անհրա­ժեշտությունը բացա­կա­յում է, հետևաբար առկա չեն նախագծի հիմնավորմամբ ներկայացված՝ Կառա­վա­րու­թյան որո­շումը նախապատրաստելու և ընդունելու հետ կապված ընթացակարգային խնդիր­ները:

Ինչ վերաբերում է Հայաստանի Հանրապետության համար բարերարների կող­մից անհա­տույց կատար­վող աշխատանքները և մատուցվող ծառայությունները ԱԱՀ-ից ազա­­տելու առաջար­կու­թյանը, ապա այդ կապակցությամբ հայտնում ենք, որ նշյալ գոր­ծարք­ներն ԱԱՀ-ից ազա­տելու հնարավորություններ նույնպես նախատեսված են Օրենսգրքով: Մասնա­վո­րապես, Օրենս­գրքի 62-րդ հոդվածի 7-րդ մասի համաձայն՝ Կառավարության որո­շում­ների հիման վրա ԱԱՀ վճարողների կողմից աշխատանքի կատարման կամ ծառա­յության մատուցման անհա­տույց գործարքների դեպքում ԱԱՀ-ով հարկման բազան համար­վում է 0 դրամ, իսկ իրական արժեքից ցածր արժեքով հատուցմամբ գործարք­ների դեպքում ԱԱՀ-ով հարկման բազա է համարվում ստացման ենթակա հատուցման գումարը` առանց ԱԱՀ-ին:

Մյուս կողմից, եթե նախագծի հիմնավորմամբ ներկայացված միակ խնդիրը կայանում է նրանում, որ Կառավարության համապատասխան որոշման ընդունման հետ կապված առկա են ընթա­ցա­կար­գային խնդիրներ, ապա գտնում ենք, որ խիստ անհրա­ժեշ­տության դեպ­քե­րում Կառավարության համապատասխան որոշումը գործնականում հնարավոր է պատ­րաս­տել և ընդունել սովորաբար այդ գործընթացի վրա ծախսվող ժամանակից էականորեն ավելի կարճ ժամկետներում։ Հետևաբար, գտնում ենք, որ Կառա­վարության համապա­տաս­խան որոշման ընդունման գործընթացի ժամանա­կա­տարությունը ԱԱՀ-ից ազատման նման արտո­նություն տրամադրելու բավարար հիմք չէ։

Պետք է նկատի ունենալ նաև այն, որ խոսքը մատուցվող ծառայությունների և կատար­­վող աշխա­տանք­ների մասին է, որոնց դեպքում դժվար է պատկերացնել, թե ինչ չափա­­նիշ­ների հիման վրա է մատուցվող ծառայությունը կամ կատարվող աշխատանքը համար­վելու ռազ­մա­կան բնույթի: Մինչդեռ, Օրենսգրքի 62-րդ հոդվածի 7-րդ մասով նախա­տես­ված ընթա­­ցա­կարգի կիրառության դեպքում վերոնշյալ խնդիրն այլևս էական չի լինի:

  1. Բացի վերոնշյալը, հայտնում ենք, որ Օրենսգրքի 64-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 10-րդ կետի համաձայն՝ ԱԱՀ-ից ազատվում է օտարերկրյա պետությունների, միջազգային միջ­կա­ռա­վարական (միջպետական) կազմակերպությունների, միջազգային, օտարերկրյա և Հայաս­տանի Հանրապետության հասարակական, բարեգործական, կրոնական կազմա­կեր­­պու­թյունների, առանձին բարերարների կողմից ապրանքների ներմուծումը, ապրանք­ների մատա­կարարումը, աշխատանքների կատարումը և ծառայությունների մատուցումը՝ մար­դա­սի­րական օգնության և բարեգործական ծրագրերի (գործունեության) շրջանակ­ներում, ինչ­պես նաև նման ծրագրերի իրականացման հետ անմիջականորեն կապված և դրանց համար զգալի նշանակություն ունեցող ապրանքների մատակարարումը, աշխա­տանքների կատա­րումը և ծառայությունների մատուցումը: Հայաստանի Հանրա­պե­տու­թյան օրենսդրությամբ (այդ թվում՝ Հայաստանի Հանրապետության միջազգային պայ­մա­նագրերով) ուղղակիորեն նշված չլինելու դեպքում ծրագրի (գործունեության) տարբե­րա­կումն ըստ մարդասիրական օգնու­թյան և բարեգործական բնույթի, ինչպես նաև նույն կետի համաձայն, ԱԱՀ-ից ազատ­վող ապրանքների, աշխատանքների և ծառա­յու­թյուն­ների շրջանակները որոշում է Կառավարության լիազոր մարմինը։ Հետևաբար, բարե­գոր­ծական ծրագրերի շրջանակ­նե­րում ներմուծվող և պետությանը հանձնվող ապրանք­ների մասով ԱԱՀ չվճարելու խնդիրը կարող է լուծվել նաև գործող օրենսդրությամբ սահ­մանված այս հնարավորության շրջա­նակ­նե­րում։
  2. Գործող օրենսդրությամբ սահմանված են բավարար կարգավորումներ, որպես­զի Հայաս­տանի Հանրապետություն ներմուծվող (այդ թվում՝ ԵՏՄ անդամ պետու­թյուն­նե­րից) և նվիրատվությամբ պետությանը հանձնվող ապրանքների ներմուծման մաքսային վճարների բեռը նույնպես չընկնի բարերարների վրա։ Մասնավորապես՝

1) «Եվրասիական տնտեսական միության մասին» պայմանագրի 18-րդ հավել­վա­ծով սահ­մանված՝ Ապրանքների արտահանման ու ներմուծման, աշխատանքների կատար­ման, ծառա­յությունների մատուցման ժամանակ անուղղակի հարկերի գանձման կարգի և դրանց վճար­ման նկատմամբ հսկողության մեխանիզմի մասին արձանագրության համաձայն՝ ԵՏՄ անդամ մի պետություններից մյուս անդամ պետություն ապրանքների ներմուծման դեպ­­քում այդ ապրանքների ներմուծման համար ազգային օրենսդրությամբ սահմանված անուղ­ղակի հարկերը հաշվարկվում և վճարվում են այն անձանց կողմից, որոնք օժտված են ապրանք­ների նկատմամբ սեփականության իրավունքով, կամ որոնց ապրանքների նկատ­մամբ սեփա­կա­նու­թյան իրավունքի փոխանցումը նախատեսվում է պայմանագրով։ Վերո­գր­յալը նշանակում է, որ եթե համապատասխան պայմանագրով նախատեսվի, որ ապրանք­ների նկատմամբ սեփականությունն անցնում է պետությանը, ի դեմս, օրինակ, ՀՀ պաշտպա­նու­­թյան նախարարության, ապա այդ ապրանքների մասով սահմանին վճարման ենթակա հար­կային պարտա­վորու­թյուն­ների բեռը, ըստ էության, կկրի պետական բյուջեն.

2) ԵՏՄ անդամ չհամարվող պետություններից ներմուծվող ապրանքների մասով բավա­րար է, որպեսզի այդ ապրանքների նկատմամբ սեփականության իրավունքը պետությանն անցի մինչև այդ ապրանք­­ների՝ ՀՀ սահմանը հատելը: Այս դեպքում այդ ապրանքների մասով ներմուծող կհամարվի, օրի­նակ, ՀՀ պաշտպանության նախարա­րու­թյունը և այդ ապրանքների ներմուծ­ման ժամանակ հաշ­վարկվող հարկային պարտա­վորությունների բեռը, ըստ էության, նույն­պես կկրի պետա­կան բյուջեն: Բացի այդ, ԵՏՄ անդամ չհամարվող պետություններից ներմուծվող ապրանքների դեպ­քում կարող է կիրառ­վել «Հրաժարում՝ հօգուտ պետությանը» մաքսային ընթա­ցա­կարգը, որը կիրառ­վում է ԵՏՄ անդամ պետու­թյանն անհատույց հանձնվող ապրանքների նկատմամբ՝ առանց մաքսա­տուրքի, հարկերի, հատուկ, հակագնագցման, փոխհատուցման տուրքերի վճար­ման:

  1. Բացի վերոնշյալը, հայտնում ենք, որ նոր հարկային արտոնությունների տրա­մա­դրումը չի բխում ներկա փուլում ՀՀ կառա­­­վարության կողմից իրականացվող հար­կա­յին քաղա­­քա­կա­նու­թյան նպա­տակադրումից և ուղղություններից: Այս առումով, հարկ է նշել, որ առա­ջիկա տարի­­նե­րին հար­­կային քաղա­քա­կա­նության տեսանկյունից առանձ­նակի կարևոր­վելու է գոր­ծող հար­կա­յին արտո­­նու­թյուն­ների շրջանակի կրճա­­տումը, հարկման բազայի ընդ­­լայնումը և ամրա­­­պնդումը: Բացի այդ, ներկա փուլում ՀՀ կառա­­­վարության կողմից իրա­կա­նացվող հարկային քաղա­­քա­կա­նու­թյունն ուղղ­ված է ուղղակի հարկերի գծով հարկային բեռը նվազեցնելուն և անուղղակի հարկերի վրա տեղափոխելուն։ Հետևաբար, եթե այդու­հան­դերձ առկա է բարեգործական ծրագրերի շրջանակ­նե­րում ներմուծվող և պետությանը հանձն­վող ապրանքների մասով ԱԱՀ վճարելու խնդիր, որը հնարավոր չէ կամ նպա­տա­կա­հար­մար չէ լուծել գործող օրենսդրությամբ սահմանված վերոնշյալ հնարավո­րու­թյուն­ների շրջա­նակներում, ապա այդ խնդիրը կարող է լուծվել նաև ներմուծման ու մատա­կա­րարման գոր­ծարքներից առաջացող հարկերը պետության համաֆինանսավորմամբ վճա­րելու ճանա­պար­հով։

Ամփոփելով վերոգրյալը՝ հայտնում ենք, որ ներկայացված առաջարկության ընդունումը համարում ենք ոչ նպա­տա­կահարմար:

Այդուհանդերձ, նախագծի վերաբերյալ հայտնում ենք հետևյալը.

  1. Նախագծի 10.1-ին կետի 2-րդ նախադասությունից անհրա­ժեշտ է հանել «ԱԱՀ-ից ազատվող» բառերը՝ հաշվի առնելով այն, որ «ապրանքը», «աշխատանքը» կամ «ծառա­յու­թյունը» չեն կարող համարվել ոչ գործարք, ոչ էլ գործառնություն, իսկ ԱԱՀ-ից ազատ­վում են միայն «ապրանքի մատակարարումը», «աշխատանքի կատարումը», «ծառա­յու­թյան մատու­ցումը»: Այս կապակցությամբ անհրաժեշտ է նաև քննարկվող նախադասու­թյունում «շրջա­նակ­ները» բառը փոխարինել «ցանկերը» բառով:
  2. Նախագծով նախատեսվող լրացման հետ կապված՝ 10.1-ին կետի 1-ին նախա­դա­­սու­թյամբ հասկանալի չէ, թե ինչ է իրենից ներկայացնում «ռազմական նշա­նա­կության շրջա­նակ­ներում ռազմական նշանակության ապրանքների ներմուծումը»: Տվյալ բովան­դա­կու­թյամբ նորմում «ռազմական նշանակության շրջանակներում» արտահայտությունն ավելորդ է: Ուստի, անհրաժեշտ է կամ «բացառապես ռազմական նշա­նա­կության շրջա­նակներում» արտա­հայտությունը հանել, կամ էլ փոխարինել «բացառապես ռազմական կիրառման համար» բառերով՝ հաշվի առնելով «Ռազմական նշանակության արտա­դրան­քի ցանկը, ռազ­մական նշանակության արտադրանքի ներմուծման, արտահան­ման, ռազմա­կան նշա­նա­կության արտադրանքի տարանցիկ փոխադրման, այդ արտադ­րանքի առևտրի միջնոր­դա­կան գործունեության լիցենզավորման կարգերը և անհրաժեշտ փաս­տա­թղթերի ձևերը հաս­տատելու մասին» ՀՀ կառավարության 2009 թվականի նոյեմբերի 12-ի N 1308-Ն որոշ­ման դրույթները:

Բացի այդ, նախագծի 1-ին հոդվածով նախատեսված 10.1-ին կետի առաջին նախադա­սու­թյամբ խոսքը վերաբերում է ռազմական նշանակության ապրանքներին ընդհան­րա­պես, մինչ­դեռ դրա երկրորդ նախադասությամբ, որը հղում է կատարում վերոհիշյալ 1-ին նախա­դասությանը, խոսքը վերաբերում է «բացառապես ռազմական նշանակության ապրանք­ներին»:

Այս առնչությամբ պետք է նշել նաև, որ հստակ կարգավորում նախատեսելու նպա­տա­կով անհրաժեշտ է 1-ին հոդվածով նախատեսված 10.1-ին կետի «և այլ ռազ­մական նշանա­կու­­թյան ապրանքների» արտահայտությունը «այլ» բառից հետո լրացնել «բացառապես» բառով:

  1. Նախագծի 1-ին հոդվածով սահմանված՝ 10.1-ին կետով նախատեսված «բարե­րար» բառն անհրաժեշտ է փոխարինել «բարեգործ» բառով՝ հաշվի առնելով «Բարե­գործու­թյան մասին» ՀՀ օրենքի 8-րդ հոդվածի կարգավորումը, որի համաձայն՝ բարեգործներն այն ֆիզիկական և իրավաբանական անձինք են, որոնք նույն օրենքի 2-րդ հոդվածում նշված նպատակներով բարեգործություն են իրականացնում: