«Թմրամիջոցների ԵՎ հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին», «Հայաստանի Հանրապետության քրեական օրենսգրքում փոփոխություններ կատարելու մասին» ԵՎ «Վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենսգրքում փոփոխություններ կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքների նախագծերի (Պ-172-02.11.2017-ՊԻՄԻ-011/0 ԵՎ Պ-1721-2-02.11.2017-ՊԻՄԻ-011/0) փաթեթի վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության առաջարկությունը
Օրենքների նախագծերի փաթեթով առաջարկվում է Հայաստանի Հանրապետությունում հսկման ենթակա թմրամիջոցների, հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի և դրանց պրեկուրսորների կազմը (ցանկը), թունավոր նյութերի ցանկը և դրանց չափաքանակները հաստատել ու փոփոխել համապատասխան գերատեսչության ղեկավարի որոշմամբ: Առաջարկվող օրենսդրական փոփոխությունների անհրաժեշտությունը հիմնավորվում է այն հանգամանքով, որ թմրամիջոցների քիմիական բանաձևերի արագ փոփոխման պատճառով (հանգեցնում է հանցակազմի (զանցակազմի) տարրերի բացակայության) շատ հաճախ անձինք ազատվում են քրեական կամ վարչական պատասխանատվությունից։ Ուստի, առաջարկվում է ավելի ճկուն մեխանիզմ, քան գործող կարգավորումն է։
Օրենքների նախագծերի փաթեթով ներկայացված խնդրի կարգավորման անհրաժեշտությունը Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունում քննարկման առարկա է դարձել դեռևս 2015 թվականին: Քննարկումների արդյունքների հիման վրա մշակված՝ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության օրենսդրական նախաձեռնությամբ Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացված «Հայաստանի Հանրապետության քրեական օրենսգրքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» և «Վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենսգրքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» (Կ-041-29.06.2017-ՊԻՄԻ-011/1, Կ-0411-29.06.2017-ՊԻՄԻ-011/1) Հայաստանի Հանրապետության օրենքների նախագծերի փաթեթը 2017 թվականի հոկտեմբերի 27-ին Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովն ընդունել է առաջին ընթերցմամբ: Նշված օրենքների նախագծերի փաթեթով առաջարկվում է թմրամիջոցների և հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի չափերը, ի տարբերություն գործող իրավակարգավորումների, սահմանել Հայաստանի Հանրապետության կառավարության որոշմամբ՝ դրանով իսկ չեզոքացնելով այն պրակտիկ խնդիրները, որոնք առաջանում են թմրամիջոցների և հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի չափերը Հայաստանի Հանրապետության քրեական օրենսգրքի և Վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենսգրքի հավելվածներով սահմանելու պարագայում։ Այդ մոտեցումն ամրագրված է նաև Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կողմից առաջիկայում Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացվելիք վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ նոր օրենսգրքի նախագծում:
Անդրադառնալով օրենքների նախագծերով (Պ-172-02.11.2017-ՊԻՄԻ-011/0 և Պ-1721-2
-02.11.2017-ՊԻՄԻ-011/0) առաջարկվող կարգավորումներին՝ հարկ ենք համարում նշել, որ օրենքների նախագծերում պահպանված չէ Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության 6-րդ հոդվածի 2-րդ մասի պահանջը, որի համաձայն՝ Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության ու օրենքների հիման վրա և դրանց իրականացումն ապահովելու նպատակով Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ նախատեսված մարմինները կարող են օրենքով լիազորվել ընդունելու ենթաօրենսդրական նորմատիվ իրավական ակտեր: Լիազորող նորմերը պետք է համապատասխանեն իրավական որոշակիության սկզբունքին: Այսինքն՝ օրենքները պետք է համապատասխանեն որոշակի որակական պահանջների, այն է՝ հստակություն, մատչելիություն, կանխատեսելիություն։
Օրենքի և իրավական որոշակիության սկզբունքի հարաբերակցության վերաբերյալ իր մի շարք որոշումներում, հղում կատարելով նաև ՄԻԵԴ-ի նախադեպային իրավունքին, իրավական դիրքորոշում է հայտնել նաև Հայաստանի Հանրապետության սահմանադրական դատարանը: Մասնավորապես, իր 2016 թվականի ՍԴՈ-1322 որոշման մեջ վերահաստատել է իր ՍԴՈ-1176 և ՍԴՈ-1213 որոշումներում արտահայտած հետևյալ իրավական դիրքորոշումները. «... իրավական որոշակիության ապահովման տեսանկյունից օրենսդրության մեջ օգտագործվող հասկացությունները պետք է լինեն հստակ, որոշակի և չհանգեցնեն տարաբնույթ մեկնաբանությունների կամ շփոթության» և «... իրավական որոշակիության սկզբունքը, լինելով իրավական պետության հիմնարար սկզբունքներից մեկը, ենթադրում է նաև, որ իրավահարաբերության բոլոր սուբյեկտների, այդ թվում՝ իշխանության կրողի գործողությունները պետք է լինենկանխատեսելի և իրավաչափ։»։
Այս համատեքստում ներկայացված օրենքների նախագծերի դրույթները խնդրահարույց են. պարզ չէ օրենքների նախագծերում կիրառվող «համապատասխան գերատեսչության ղեկավար» ձևակերպումը: Լիազորող նորմի նման ձևակերպումը հնարավորություն չի տալիս կանխորոշելու դրա իրավական բովանդակությունը: Հարկ է նկատի ունենալ նաև Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ ենթաօրենսդրական նորմատիվ իրավական ակտ ընդունելու իրավասություն ունեցող սուբյեկտների շրջանակը («Թմրամիջոցների և հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի 38-րդ հոդվածի 1-ին մասով սահմանված է` թմրամիջոցների, հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի և դրանց պրեկուրսորների ապօրինի շրջանառության կանխարգելումը Հայաստանի Հանրապետության կառավարության սահմանած կարգով իրականացնում են Հայաստանի Հանրապետության դատախազությունը, ոստիկանությունը, ազգային անվտանգության, մաքսային և առողջապահության բնագավառների լիազորված մարմինները՝ իրենց իրավասությունների սահմաններում):
Լիազորող նորմի որոշակիությանը ներկայացվող պահանջների տեսանկյունից թմրամիջոցների և հոգեմետ (հոգեներգործուն) նյութերի չափերը սահմանելու չափանիշները ևս պետք է քննարկվող օրենքների նախագծերի կանոնակարգման առարկա դարձվեին:
Ինչ վերաբերում է օրենքների նախագծերին կից ներկայացված հիմնավորման մեջ նշված այն դիտարկմանը, ըստ որի` Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացված օրենքների նախագծերը խնդիրը լուծում են մասամբ, քանի որ նույնիսկ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության որոշմամբ հնարավոր չի լինի արագ արձագանքել կատարվող փոփոխություններին, ապա հարկ է նշել, որ գերատեսչական ակտերի ընդունումը ևս ենթադրում է ժամանակատար գործընթաց, որը համարժեք է Հայաստանի Հանրապետության կառավարության որոշումների ընդունման համար անհրաժեշտ ժամանակահատվածին:
Ամփոփելով շարադրվածը՝ Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը գտնում է, որ օրենքների նախագծերի փաթեթով առաջարկվող կարգավորումները ոչ միայն հակասում են Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում նույն խնդրի կարգավորմանը վերաբերող՝ առաջին ընթերցմամբ ընդունված օրենքների նախագծերի փաթեթով առաջարկվող կարգավորումներին, այլև խնդրահարույց ու թերի են, և առաջարկում է դրանց դրույթները քննարկել առաջին ընթերցմամբ ընդունված օրենքների նախագծերի փաթեթի շրջանակներում: